077 851 11 13
06 24 770 474
info@woningontruiming-limburg.nl

Schoonmaken van huurwoning na huuropzegging

Schoonmaken huurwoning opnamestaat

Als een huurwoning verlaten wordt moet deze bezemschoon opgeleverd worden. Dit betekent niet alleen dat er een woningontruiming moet plaatsvinden. Het schoonmaken van de huurwoning valt hier ook onder.

Een verhuurder en zeker een woningcorporatie, waarvan u een sociale huurwoning huurt zal bij het opzeggen van de huur altijd eisen dat de huurwoning schoon wordt achtergelaten. Dit geldt voor een woningontruiming als ook een verhuizing. Voor een verhuurder is het namelijk gelijk aan elkaar.

Opnamestaat huurwoning

U moet de huurwoning opleveren volgens de opnamestaat. In de opnamestaat staat beschreven in welke staat de woning was toen u deze startte met huren. Meestal staat hier globaal in beschreven dat de woning schoon was bij aanvang van de huur, maar niet in detail. In de praktijk komt het erop neer dat u de huurwoning te allen tijde moet schoonmaken.

Dit is anders bij aanpassingen aan de huurwoning. Als de woning zonder vloerbekleding is verhuurd dan dient u deze bij huuropzegging te verwijderen als de verhuurder dit eist. Deze kleine herstelwerkzaamheden moet u verrichten. Als u de vloer heeft overgenomen van de vorige huurder dan moet u deze ook verwijderen. Overname betekent enkel dat u de verantwoordelijkheid overneemt. Als er geen opnamestaat is dan kan de verhuurder nog steeds eisen dat u bepaalde aanpassingen verwijderd, maar dan moet hij dit wel kunnen aantonen.

Een koopwoning moet vaak ook schoongemaakt worden. Hier dient u echter met andere zaken rekening te houden dan bij een huurwoning. Het motief om een koopwoning schoon te maken is meestal: sneller en soms tegen een hogere prijs verkopen. Wilt u een koopwoning schoon laten maken lees dan over onze dienstverlening: schoonmaakservice.

Hoe schoon moet de huurwoning worden opgeleverd?

Als er een opnamestaat is dan staat hier meestal niet duidelijk hoe schoon te de woning aan u is overhandigd bij aanvang van de huur. Hoe schoon moet u de huurwoning dan opleveren?

Het is voor te stellen dat u wil weten waarop u precies moet letten bij het schoonmaken van uw huurwoning. Met andere woorden wat moet er allemaal schoongemaakt worden en hoe schoon moet het uiteindelijk zijn, zodat je kunt zeggen nu is de huurwoning schoon voor oplevering.

Ons advies is om de woning zo goed als het kan schoon te maken om onenigheid en eventuele extra kosten te vermijden. Dat betekent dat u alle smeer, vet, vuil, vlekken, stof, kalkaanslag in de gehele woning verwijderd.

Hierbij horen ook verfvlekken op bijvoorbeeld de vensterbank of schakelmateriaal. Het komt namelijk relatief vaak voor dat er muurverf op een lichtschakelaar is gekomen.

Tip: Maak de woning pas schoon, nadat de woningontruiming of verhuizing is afgerond.

Een ander punt, waarop u goed moet letten is (zichtbare) kalkaanslag en urinesteen. Dit moet u ook verwijderen. Als u dit niet verwijderd plaatst de verhuurder meestal op uw kosten een nieuwe sanitaire voorziening, waarop de kalkaanslag of urinsteen zit. Kalkaanslag kan verwijderd worden met bepaalde schoonmaakmiddelen, zoals st Marc allesreiniger of universol. Urinesteen kunt u verwijderen met Urinesteen oplosser.

Tip: Toiletpotten kunnen urinesteen bevatten die niet meer te verwijderen is. Indien u hiermee te maken heeft is het verstandig te overwegen om zelf een nieuwe toiletpot te plaatsen om hoge kosten te vermijden. Meestal hebben huurwoningen een staande toiletpot. UIt ervaring weten we dat een woningcorporatie ongeveer 250 euro doorberekend om een nieuwe toiletpot te plaatsen. Een staande toiletpot is echter al te verkrijgen vanaf 50 euro

De keuken, badkamer en toilet zijn meestal de meest smerige plekken van de woning. Het is dan ook verstandig om hier extra aandacht aan te besteden. Als u een apart washok heeft zorg er dan voor dat de vloer goed schoongemaakt wordt. Meestal is de vloer onder het witgoed en dan met name de wasmachine vies. Mocht er een afzuigkap zijn die bij de woning hoort dan is het verstandig om deze goed schoon te maken. Meestal zit er vet en smeer op en in de afzuigkap. Deze moet u verwijderen.

De deuren, kozijnen, schakelmateriaal en vensterbanken moet ook goed schoongemaakt worden.

De vloeren moeten door de gehele woning vet-, smeer- en stofvrij zijn. Indien u een gladde vloer heeft dan dient u deze de dweilen. Meestal bestaat de kale vloer uit een betonvloer. Deze veegt of stofzuigt u geheel schoon.

De ramen van de gehele woning moeten aan de binnenzijde en buitenzijde schoongemaakt worden. Als deze verweerd zijn dan kunt u deze bijna niet schoonmaken en valt het onder normale slijtage.

Als laatste de roostertjes. Roostertjes heb je meestal op verschillende plekken in de woning. Deze moet stof en vuilvrij gemaakt worden. Dit wordt nogal eens vergeten.

Daar waar sprake is van normale slijtage hoeft u niets te doen. Stel de tegeltjes van de badkamer zijn sleets door veel gebruik dan hoeft u deze niet te vervangen. Dit valt onder normale slijtage. Overigens zou dit niet onder schoonmaken vallen, maar onder herstelwerkzaamheden, maar bij het schoonmaken komt dit vaak wel naar boven en derhalve wordt het hier toch even aangehaald.

In de regel hoeft u de muren van een huurwoning niet schoon te maken. Meestal hoeft u enkel de schroeven, pluggen en nagels te verwijderen. Waarna u in sommige gevallen ook de gaatjes moet dichten. Echter als er veel gerookt is en er is zichtbare nicotine aanslag dan moet u deze verwijderen. Soms moeten de muren ook opnieuw geverfd worden in een neutrale kleur. Meestal moet u de muur wit maken. Dit geldt overigens ook als u de muren of plafonds een sterk afwijkende kleur heeft gegeven.

Verderop leggen we uit hoe u nicotine van muren en plafonds kan verwijderen.

Als de woning niet goed is schoongemaakt dan kan de verhuurder deze zelf schoonmaken of zoals dat bij de meeste woningcorporaties gaat de woning schoon laten maken door een derde partij. De kosten hiervan worden bij u in rekening gebracht. De kosten van een woningcorporatie zijn meestal erg hoog. Het is dus belangrijk om de woning goed schoon te maken.

Let op: u heeft altijd recht op een vooropname. Deze moet ook op een redelijke termijn plaatsvinden alvorens de sleuteloverdracht plaatsvindt. Tijdens de vooropname wordt duidelijk wat de verhuurder van u verwacht. In de meeste gevallen krijgt u ook een opnamerapport. Hierin staat duidelijk of moet duidelijk staan wat de verhuurder van u verwacht o.a. qua schoonmaken. Zeker de punten die de verhuurmakelaar aandraagt zijn belangrijk om in acht te nemen. Bespreek zaken ook met de verhuurder, zodat u een beeld krijgt wat hij van u verwacht.

Wilt u 100% zeker zijn dat u de woning volledig schoon oplevert? Gebruik dan onze checklist.

Checklist voor het schoonmaken van een huurwoning

Schoonmaken huurwoning opnamestaat

Wij hebben een checklist gemaakt met alle mogelijke onderdelen die u kunt aantreffen in een huurwoning en die in principe schoon moeten worden gemaakt als u deze verlaat door verhuizing of bij een woningontruiming.

Deze checklist -voor hoe je een huurwoning schoon achterlaat- is relatief uitgebreid en schrikt mogelijk af. Daarnaast lijkt de lijst enigszins overdreven en onredelijk. Toch is deze lijst gebaseerd op eenzelfde schrijven van een grote woningcorporatie in Limburg.

Als u zich aan deze lijst houdt dan kunt u er zeker van zijn dat de verhuurder niet op te merken heeft.

Deze checklist voor het schoonmaken van een huurwoning kunt u ook hier downloaden (pdf) en uitprinten.

Algemene onderdelen

  • Alle ramen van de woning zijn aan de binnen- en buitenzijde schoon
  • Alle kozijnen zijn aan de binnen- en buitenzijde schoon
  • Alle ondervloeren zijn gestofzuigd of goed geveegd
  • Als een gladde vloer mag blijven liggen of ter overname mag worden aangeboden dan is deze schoon. Tegelvloer, laminaat of vinylvloer is stofvrij en gedweild
  • Als er nicotineaanslag op de muren en/of plafonds zit. Nicotineaanslag is overal verwijderd met een geschikt reinigingsmiddel, zoals St. Marc allesreiniger
  • Als er een kelderkast aanwezig is. De kelderkast is geveegd en spinraggen zijn verwijderd. Indien er schappen zijn, zijn de planken schoongemaakt met een nat doekje
  • Radiatoren zijn geheel stofvrij gemaakt aan voor- en achterkant
  • Alle stickers in de gehele woning zijn verwijderd en de bijhorende lijmresten zijn verwijderd
  • Deuren en kozijnen zijn vet-, smeer en vlekvrij gemaakt
  • Schakelmateriaal, zoals lichtschakelaars en stopcontacten zijn schoongemaakt en eventuele verfvlekken zijn verwijderd
  • Indien bekleding van trappen moet worden verwijderd zijn alle lijmresten verwijderd en zijn de treden egaal
  • Als de woning een vliering of bergzolder heeft dan is die schoon, spinraggen vrij en geveegd
  • Alle vensterbanken in de gehele woning zijn schoon en tenminste afgedaan met een natte poetsdoek
  • Als het een flat betreft dan is de galerij aan de voorzijde over gehele lengte van het appartement schoongeveegd en bij smeer gereinigd
  • De vloer van het balkon is schoon en eventueel gereinigd van vuil
  • De balustrade van de galerij of balkon zijn schoongemaakt

Keuken

  • Alle inbouw apparatuur van de keuken is aan binnen- en buitenzijde geheel schoon
  • De kookplaat van het fornuis is schoon en met name vetvrij
  • De oven is de buitenzijde als ook de binnenzijde schoon en vetvrij
  • De tegels aan de wand en vloertegels zijn schoon en vetvrij
  • Het aanrechtblad is schoon en vetvrij
  • Alle keukenkastjes zijn aan buiten- en binnenzijde schoon en vetvrij
  • De waterkraan en gootsteen zijn schoon, vetvrij en kalkaanslag is verwijderd
  • De afzuigkap is geheel schoon, vet- en smeervrij. Dit geldt ook voor de binnenzijde van de afzuigkap.
  • Roostertjes, waaronder het een eventueel ventilatierooster zijn geheel schoon

Badkamer

  • De badkamer is geheel schimmelvrij gemaakt
  • Muurverf of latex die afbladdert is verwijderd door deze af te steken met een plamuurmes
  • Muren en/of plafond met afgebladderde latex is opnieuw geverfd met vochtregulerende witte muurverf
  • Al het tegelwerk in de badkamer zijn schoongemaakt en kalkvrij
  • De waterkraan en douchekop zijn schoon en eventueel kalkaanslag is verwijderd
  • Doucheputje(s) zijn schoon en kalkaanslag vrij gemaakt
  • De wasbak en wastafel zijn schoon en kalkaanslag is verwijderd
  • Ventilatierooster is schoon
  • Als er een douchewand is dan is deze schoon en kalkaanslag is verwijderd
  • Alle overige (gladde) oppervlakken zijn geheel schoongemaakt

Toilet

  • De toiletpot is geheel schoon en urinesteen vrijgemaakt
  • Al het tegelwerk in het toilet is geheel schoongemaakt
  • Het wasbakje van het toilet is geheel schoon en kalkaanslag vrij gemaakt
  • De kraan van het wasbakje is geheel schoon en kalkaanslag vrij gemaakt

Tuin

  • Het verharde gedeelte van de tuin is schoon en geveegd
  • Alle roerende zaken, zoals bloembakken en overige tuindecoratie is verwijderd
  • Zelf aangebrachte zaken die vastzitten zijn verwijderd. Als voorbeeld een vogelhuisje of thermometer
  • De tuin is netjes op orde gebracht, zodat deze er acceptabel uitziet
  • Het gras is gemaaid en boompjes en struiken zijn gesnoeid
  • Overtollig onkruid is in de gehele tuin verwijderd
  • Mos aanslag etc. is verwijderd van alle oppervlakken in de tuin
  • Schuur, tuinhuisje of ander soort tuinberging is geheel schoon en geveegd

Nicotine aanslag verwijderen

Schoonmaken huurwoning opnamestaat

Als u een huurwoning moet opleveren en er is veel gerookt dan zal de de verhuurder eisen dat deze wordt verwijderd. Soms moeten de muren en plafonds ook nog overgeschilderd worden. Je kunt muren en plafonds met nicotine aanslag niet zomaar overschilderen, omdat nicotine een olieachtige vloeistof is die door de verf heen trekt.

In deze paragraaf geven we enkel één voorbeeld over hoe u nicotine aanslag kunt verwijderen. Wilt u meer weten over alle methodes om nicotine aanslag te verwijderen lees dan artikel: nicotine aanslag van muren en plafonds verwijderen

Nicotine aanslag kunt u verwijderen met St. Marc allesreiniger. Dit schoonmaakmiddel kunt u krijgen in de meeste bouwmarkten.

St. Marc allesreiniger lost u op in warm water en breng het aan op de muren door middel van een spons. Was de muren als het ware. Hierdoor worden ze weliswaar goed nat, maar zo krijgt u de nicotine wel van de muren af. Het overtollige vocht cq. water droogt u af met een doek. Herhaal dit proces, totdat er geen nicotine meer vrijkomt bij het aanbrengen van St. Marc allesreiniger. Dit test u telkens, nadat u een schoonmaakronde heeft gehad.

Als het nodig is om de muren te verven wacht dan eerst, totdat ze droog zijn. Als vuistregel kunt u 24 uur aanhouden. Het is echter afhankelijk van de mate van water dat u heeft aangebracht aan de muren en plafonds.

Slijtage en schade aan de huurwoning

Nadat u de woningontruiming & schoonmaakwerkzaamheden heeft verricht komt u mogelijk zaken tegen die door slijtage niet meer schoon te maken zijn. Zaken die niet meer schoon te maken zijn wat door normale slijtage, ouderdom en veelvuldig gebruik is gekomen hoeft u niet op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan verweerde ramen of sleets tegelwerk

Indien u iets in de woning heeft beschadigd dan hoort u dit wel te herstellen. Stel u heeft per ongeluk een hete pan op het aanrechtblad geplaatst, waardoor het kunststof fineer is verbrand dan bent u hier verantwoordelijk voor. We spreken dan van schade aan de woning en de huurder dient dit dan te herstellen als hij de huur opzegt. Dit laatste valt uiteraard onder kleine herstelwerkzaamheden en heeft in principe niks met schoonmaken van de huurwoning te maken. Wel zijn beide met elkaar verbonden, omdat ze onderdeel uitmaken van het juist opleveren van een huurwoning.

Toch blijkt schade door slijtage bij normaal gebruik aan de huurwoning soms een lastige zaak in de praktijk. Stel dat lakwerk van deuren en kozijnen aan de binnenzijde van de woning is versleten. Wie moet dit dan repareren? De verhuurder of de huurder? Je zou kunnen zeggen de verhuurder, want als huurder heb je de huurwoning op een normale manier gebruikt. Dat er dan slijtage ontstaat aan het lakwerk is uiteindelijk normaal. Echter ben je als huurder verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Dit noem je ook wel klein onderhoud.

Maar wat is dat precies?

Dit heeft de overheid geregeld in “Besluit kleine herstellingen”. Hierin staat dat je als huurder bijvoorbeeld verantwoordelijk bent voor het hang- en sluitwerk, maar ook voor het onderhoud van het binnenhuis lakwerk. In principe kan de verhuurder dus eisen dat dit op orde is.

In beginsel zou je dus zeggen dat je het lakwerk en al het andere onderhoud wat in het Besluit kleine herstellingen staat moet herstellen. Alvorens u de gehele woning aanpakt is het echter aan te raden dat u een vooropname laat verrichten.

Vooropname bij huuropzegging

Tijdens de vooropname krijgt u van de verhuurder te horen wat de opleveringseisen zijn. Dit wordt beschreven in een opnamerapport. Als deze eisen redelijk zijn dan kunt deze gewoonweg uitvoeren. Als er onredelijke eisen in staan dan kunt u het beste vragen naar de opnamestaat. Hierin staat beschreven in welke staat de woning is overhandigd aan de huurder. U moet de woning dan bij de sleuteloverdracht opleveren, zoals deze is beschreven in de opnamestaat.

Als deze niet aanwezig is dan heeft u in principe meer onderhandelingsruimte, want dan moet de verhuurder bewijzen dat de woning in een bepaalde staat is opgeleverd. Stel dat hij eist dat het behang van alle muren wordt gehaald dan moet verhuurder aantonen dat de woning is verhuurd zonder behang aan de muren. Is dat niet het geval dan kunt u het behang in principe laten zitten.

Als de woning vóór 1 augustus 2003 is gehuurd dan hoeft de verhuurder geen bewijs te leveren voor bepaalde herstelwerkzaamheden die de verhuurder eist. De wet gaat er namelijk vanuit dat u de woning verkreeg in een goede staat en zo hoort u deze ook weer op te leveren. Als er een opnamestaat is en hierop staan gebreken dan hoeft u deze niet te herstellen. U heeft immers bewijs dat de woning al gebreken had bij aanvang van de huur. Ook hier geldt weer dat schade door normale slijtage niet door u verholpen hoeft te worden.

Uitbesteden van schoonmaakwerkzaamheden na het verlaten van een huurwoning

Heeft u zelf niet de mogelijkheid om de huurwoning bij verlating schoon te maken dan kunt u uiteraard ook een schoonmaakbedrijf of een woningontruimer inhuren.

Als u de boedelruiming wilt uitbesteden dan is het verstandig om de schoonmaakwerkzaamheden ook uit te besteden. U heeft dan te maken met één dienstverlener. Meestal zijn de kosten dan ook een stuk lager. Een woningontruimer heeft ook vaak ook specifieke kennis over hoe je een huurwoning moet opleveren.

Als u mogelijk een woningontruimer wil inhuren dan bevelen wij ons vriendelijk aan.

Vraag vandaag nog uw gratis & vrijblijvende offerte aan

Gerelateerde Artikelen